Editor's Choice

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Featured Post
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Let us build Pakistan" has moved.
30 November 2009

All archives and posts have been transferred to the new location, which is: http://criticalppp.com

We encourage you to visit our new site. Please don't leave your comments here because this site is obsolete. You may also like to update your RSS feeds or Google Friend Connect (Follow the Blog) to the new location. Thank you.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sunday 2 August 2009

Sipah-e-Sahaba (the Deobandi-Wahhabi alliance) burns 8 Christians alive in Gojra. Shame on you Shahbaz Sharif.


8 Christians burnt alive in Gojra riots

* Rangers called in after mob torches Christian homes
* Punjab law minister says preliminary investigation shows no desecration of holy Quran

By Ali Usman


LAHORE: The government deployed the Rangers to the town of Gojra on Saturday after at least seven (eight according to BBC Urdu.com) Christians, including three women, were burnt alive and dozens injured following the second incident of violence against Christians in Punjab in one month.

The latest riots, which started almost a week ago following allegations that a copy of the holy Quran was defiled, escalated on Saturday as locals shouting slogans against Christians took to the streets in Christian Town, a Christian-only locality. Following the escalation, Interior Minister Rehman Malik, on directions of President Asif Ali Zardari, ordered the Punjab Rangers to reach Gojra and help the civil administration maintain law and order. Eyewitnesses said a protesting mob turned violent when armed men from Jhang reached the spot and started attacking Christian houses. Locals claimed the attackers were members of a banned organisation, adding they carried sophisticated weaponry. Emboldened by the attackers, the mob started throwing acid and petrol bombs on the houses, forcing the people to come out. A local resident said dozens were feared dead, adding the exact number could not be confirmed as several bodies were buried under debris.

Claiming the banned Sipah-e-Sahaba group was involved in the rioting, Federal Minorities Minister Shahbaz Bhatti told the Associated Press he had directed police to ensure protection for the Christian community but they had ignored his instructions.

Punjab Law Minister Rana Sanaullah said authorities had investigated the allegation of a Holy Quran being defiled “and our initial reports say that there has not been any incident of desecration”. He said the situation had calmed down on Friday, but extremists had entered the city on Saturday and pushed people toward armed clashes. Faisalabad Commissioner Tahir Hussain told local TV channels that representatives of the two communities would meet on Saturday in an effort to calm the situation.

http://dailytimes.com.pk/default.asp?page=2009\08\02\story_2-8-2009_pg1_1


گوجرہ: مسلم عیسائی جھگڑے میں آٹھ ہلاک

مسیحی احتجاج

عیسائی آبادی والے اضلاع میں سکیورٹی سخت کر دی گئی ہے: صوبائی وزیر

پاکستان کے صوبہ پنجاب کے شہر گوجرہ کے ایک گاؤں میں اطلاعات کے مطابق مسلمانوں اور عیسائیوں کے درمیان پرتشدد جھڑپوں میں ہلاک ہونے والے عیسائیوں کی تعداد آٹھ ہو گئی ہے۔حکام کے مطابق شہر میں رینجرز کو طلب کر لیا گیا ہے۔

کلِکگوجرہ میں مسلم عیسائی جھگڑا

ہلاک ہونے والے افراد کے جنازے اتوار کو ہوں گے۔ صوبائی وزیر قانون رانا ثنا اللہ نے بی بی سی کو انٹرویو دیتے ہوئے کہا کہ مقامی ڈی ایس پی کو معطل کر دیا گیا ہے اور اس واقعے کے سلسلے میں چار لوگ گرفتار بھی ہوئے ہیں۔ انہوں نے کہا کہ مزید افراد کی گرفتاری کے لیے بھرپور کارروائی کی جائے گی۔

وفاقی وزیر برائے اقلیتی امور شہباز بھٹی نے بی بی سی سے بات کرتے ہوئے کہا کہ گوجرہ میں ہونے والے حملے چالیس گھر جلا دیے گئے ہیں۔انہوں نے ایک سوال کا جواب دیتے ہوئے کہا کہ اس واقعے میں وہ عناصر شامل ہیں جو مذہبی رواداری اور قومی یکجہتی کے خلاف ہیں۔ انہوں نے کہا کہ ان لوگوں کی نشاندہی کرنا قبل از وقت ہے۔ ’یہ وہ لوگ ہیں جو نہیں چاہتے کہ امن ہو‘۔

صوبائی وزیر قانون رانا ثنا اللہ نے متراثرہ علاقے کا دورہ کرنے کے بعد کہا کہ وہ اس واقعہ کی وجوہات معلومات کرنا چاہتے تھے اور یہ جاننا چاہتے تھے کہ اسے کیسے روکا جا سکتا تھا اور کیا انتظامیہ نے اپنی ذمہ داری پوری کی ہے۔

صوبائی وزیر نے کہا کہ انہوں متاثرین، عام لوگوں اور انتظامیہ کا جن میں پولیس کے اعلیٰ حکام شامل ہیں موقف سنا ہے۔ انہوں نے کہا کہ وہ اس نتیجے پر پہنچے ہیں کہ پہلے واقعے میں کوئی جانی نقصان نہیں ہوا تھا اور زیادہ تشویش محسوس نہیں کی گئی۔

انہوں نے بتایا کہ ابتدائی طور مقامی ڈی ایس پی کو معطل کر دیا گیا اور واقعے کے ذمہ دار افراد میں سے چار کو گرفتار کیا گیا ہے۔ انہوں نے کہ جو لوگ اس واقعے کے ذمہ دار ہیں ان کی شناخت ہو چکی ہے اور ان کے بارے میں کسی کو ابہام نہیں ہے۔

صوبائی وزیر نے کہا کہ اتوار کو ہلاک ہونے والے آٹھ افراد کے جنازے ہوں گے اور ان سے فارغ ہو کر انتظامیہ دیگر افراد کی گرفتاری کے لیے ’کریک ڈاؤن‘ کرے گی۔

ایک سوال کے جواب میں صوبائی وزیر نے کہا کہ مقامی واقعے کے لیے مقامی انتظامیہ کی نااہلی ہو سکتی ہے لیکن بدنیتی نہیں ہے۔ انہوں نے کہا کہ جہاں نا اہلی ہوئی ہے اس کی سزا دی جائے گی۔

مزید عیسائی مسلم فسادات کے خدشات کے بارے میں انہوں نے کہا کہ اس کو خارج از امکان تو قرار نہیں دیا جا سکتا اور ان تمام اضلاع میں جہاں عیسائی آبادی موجود ہے انتظامیہ کو سکیورٹی کے مکمل انتظامات کرنے کا حکم دے دیا گیا ہے۔ انہوں نے کہا کہ وسیع پیمانے پر اس طرح کے واقعات کا خطرہ نہیں ہے اور نہ ہی پہلے کبھی ہوا ہے بس اکا دکا واقعات ہو جاتے ہیں

http://www.bbc.co.uk/urdu/pakistan/2009/08/090801_gojra_update.shtml

گوجرہگوجرہ
گوجرہ

Fear and shame of Gojra

After a week of simmering Muslim-Christian dispute over the alleged desecration of the Holy Quran in tehsil Gojra in Toba Tek Singh district in Punjab, violence has broken out simply because the local administration ignored orders from Lahore to control the situation. The Punjab Chief Minister, Shahbaz Sharif, has suspended the persons responsible for letting this very familiar type of incident get out of hand. Seven Christians have been burnt alive and their houses torched. There may be more casualties.

As usual a “banned organisation” — Federal Minorities Minister Shahbaz Bhatti says it was Sipah Sahaba — came in from outside the town and took over and used acid and petrol bombs to destroy property and kill Christian women and children, while the local government and police simply did nothing. The federal government has taken serious note by sending in the Rangers and the Punjab government has ordered an inquiry into what really transpired. Compensation for the destroyed property has already been announced.

There is a pattern of violence against Christians in Punjab that cannot be ignored. First of all, let us ask why it happens mainly in Punjab? Some facts are illustrative. The Christians of Pakistan are the largest religious minority in Pakistan. The total number of Christians in Pakistan was at least 2 million in 2008, or 1.1 percent of the population. An examination of birth records yields a total number of Christians at 2.8 million. More than 90 percent of the country’s Christians reside in Punjab, making them the largest religious minority in the province. And 60 percent of them live in the villages, and in most cases are more indigenous to their areas than the Muslims.

Charges of blasphemy and desecration of the Quran are “used” against them, but the latter is used against them collectively, followed by organised dispossession and destruction of property. In 1997, the twin villages of Shantinagar-Tibba Colony 12 kilometres east of Khanewal, Multan Division, were looted and burnt by 20,000 Muslim citizens and 500 policemen acting together after an incident of alleged desecration of the Quran was reported. The police first evacuated the Christian population of 15,000, then helped the raiders use battle-field explosives to blow up their houses and property. Sipah Sahaba was also blamed by the Christians for that holocaust.

In 2005, the Christian community of Sangla Hill in Nankana district in Punjab experienced a most hair-raising day of violence and vandalism. After allegations of desecration of the Quran, a mob of 3,000 led by the local elected politician and police burnt down three churches, a missionary-run school, two hostels and several houses belonging to the Christian community. Lahore’s archbishop stated that the attackers had been brought there by buses from outside. The Punjab government once again acted quickly to compensate for the neglect and complicity of the local administration, but was prevented from proceeding fairly by a renowned Sunni cleric of Lahore who took his own lashkar of youths to “defend” the Muslims in Sangla Hill. Ironically, he has since fallen to a suicide-bomber of the Taliban.

These were big incidents that not only shook Pakistan but the world too. The Archbishop of Canterbury, already expressing sympathy with Pakistan after the earthquake in Azad Kashmir, was forced to say after Sangla that Pakistan was in the process of redefining who could be its citizens. Smaller incidents of persecution of the Christians have never stopped, but Gojra tells us that holocausts can repeat themselves as civic virtue declines in Pakistan under the influence of extremism.

We don’t know whom the laws of blasphemy and desecration were supposed to target, but their intent was to stop the crime mentioned in them. Tragically, blasphemy cases have proliferated after the promulgation of the blasphemy law, and action taken against the accused is not by the state but by the vigilantes the state cannot control. Section 295-B Defiling of copy of the holy Quran says: “Whoever wilfully defiles, damages or desecrates a copy of the Holy Quran or an extract therefrom, or uses it in a derogatory manner or any unlawful purpose, shall be punishable with imprisonment for life”. But the punishment has been inflicted without trial on people who had nothing to do with it.

These are signals of doom. And the crime is being committed by the non-state actors that were once considered “assets” of the military-state. Their dominance in Punjab is well established and their control over local population to the detriment of local administration is also well known. The laws mean nothing under these circumstances. * (Daily Times, 3 Aug 2009)

....

Wusatullah Khan's analysis on BBC Urdu.com

جنگل کی راہ !

مسیحی احتجاج

گوجرہ میں مشتعل مسلمان ہجوم نے عیسائیوں کے درجنوں گھر نذرِ آتش کردیے

یہ بات ہے سترہ جنوری انیس سو ستانوے کی۔ پولیس نے شراب کی غیرقانونی فروخت کے الزام میں جنوبی پنجاب کےضلع خانیوال کے گاؤں شانتی نگر میں راج مسیح کے گھر چھاپہ مارا۔لیکن کوئی بوتل برآمد نہ ہوسکی مگر تلاشی کے دوران انجیل کو اٹھا کر پھینک دیا گیا اور راج مسیح کو تھانے میں بند کردیا گیا۔ مقامی عیسائی آبادی نے انجیل کی بے حرمتی کے خلاف جلوس نکالا۔جس کا نوٹس لیتے ہوئے مقامی انتظامیہ نے کچھ پولیس اہلکاروں کو ڈیوٹی سے معطل کردیا۔مگر پولیس والوں نے دھمکی دی کہ اگر الزامات واپس نہ لئے گئے تو عیسائیوں کو خمیازہ بھگتنا پڑے گا۔

تین ہفتے بعد پانچ فروری کو شانتی نگر کی ایک مقامی مسجد سے اعلان ہوا کہ عیسائیوں نے قران کے دو یا تین صفحات جلا دیے ہیں اور یہ صفحات مسجد کے باہر پائے گئے ہیں۔ خبر پھیلتے ہی اردگرد کے چودہ دیہاتوں سے تقریباً بیس ہزار افراد نے عیسائیوں کے دو دیہات شانتی نگر اور ٹوبہ کی جانب مارچ شروع کردیا۔ خانیوال شہر اور دونوں عیسائی دیہاتوں میں پندرہ سو گھراور دوکانیں، بارہ چرچ ، ایک ہاسٹل اور ڈسپنسری تباہ کردی گئی۔ درجن بھر خواتین کی بے حرمتی ہوئی۔اخبار فرائیڈے ٹائمز کے مطابق پولیس نے پہلے پندرہ ہزار عیسائی آبادی کو علاقہ چھوڑ کر محفوظ مقامات پر جانے کو کہا اس کے بعد بلوائیوں کو کھلی چھوٹ دے دی گئی۔ انسانی حقوق کمیشن نے کہا انیس سو سینتالیس کے بعد سے پاکستان میں یہ اپنی نوعیت کا بدترین واقعہ تھا۔

آئیے آگے بڑھیں۔

عیسائی پاکستان کی آبادی کا ڈیڑھ فیصد ہیں۔جب سے پاکستان میں مقدس کتابوں اور انبیاء کی بے حرمتی پر سزائے موت کا قانون لاگو ہے، تقریباً ایک ہزار افراد اس کی زد میں آ چکے ہیں اور ان میں سے نوے فیصد سے زائد ملزم عیسائی ہیں۔ زیادہ تر الزامات کے پیچھے لڑکی، ذاتی و سیاسی رنجش، جائیداد کا جھگڑا یا مذہبی نفرت کا اظہار بتایا جاتا ہے مگر بے حرمتی کا معاملہ اتنا حساس ہے کہ صرف الزام ہی کافی ہے۔ عدالت تک پہنچنے سے پہلے ہی مجمع ملزموں سے انفرادی اور اجتماعی انصاف کرچکا ہوتا ہے۔اور ایسے اکثر واقعات میں پولیس موقع واردات پر پہنچنے والا آخری ادارہ ہوتا ہے۔

یہ بات نومبر دو ہزار پانچ کی ہے۔ فیصل آباد کے نواحی قصبے سانگلہ ہل میں جہاں نوے فیصد مسلمان اور دس فیصد عیسائی رہتے ہیں، یوسف مسیح نامی شخص نے دو مسلمانوں سے تاش کے جوئے میں بھاری رقم جیت لی۔ اگلے روز ان میں سے ایک ہارا ہوا جواری ایک مقامی جلد ساز کے پاس قرآن کا خستہ حال نسخہ لے کر پہنچا اور کہا کہ یوسف مسیح نے اس کی بے حرمتی کی ہے۔ مقامی مسجد سے اعلان ہوا کہ یوسف مسیح نامی ایک شخص نے قرآن کے صفحات جلائے ہیں۔ یہ سنتے ہی تقریباً ڈیڑھ ہزار افراد جمع ہوگئے۔ ایک درجن گھر، پانچ گرجے، تین سکول، ایک کانونٹ اور ایک ڈسپنسری تباہ ہوگئی۔ تین ماہ بعد لاہور کی انسدادِ دہشت گردی کی ایک عدالت نے یوسف مسیح کو ناکافی ثبوت کی بنیاد پر بری کردیا۔ ساتھ ہی عیسائی املاک کو نقصان پہنچانے کے الزام میں پکڑے گئے اٹھاسی افراد بھی ناکافی ثبوت کی بنیاد پر بری ہوگئے۔

عیسائی پاکستان کی آبادی کا ڈیڑھ فیصد ہیں۔جب سے پاکستان میں مقدس کتابوں اور انبیاء کی بے حرمتی پر سزائے موت کا قانون لاگو ہے، تقریباً ایک ہزار افراد اس کی زد میں آ چکے ہیں اور ان میں سے نوے فیصد سے زائد ملزم عیسائی ہیں۔ زیادہ تر الزامات کے پیچھے لڑکی، ذاتی و سیاسی رنجش، جائیداد کا جھگڑا یا مذہبی نفرت کا اظہار بتایا جاتا ہے مگر بے حرمتی کا معاملہ اتنا حساس ہے کہ صرف الزام ہی کافی ہے۔ عدالت تک پہنچنے سے پہلے ہی مجمع ملزموں سے انفرادی اور اجتماعی انصاف کرچکا ہوتا ہے۔اور ایسے اکثر واقعات میں پولیس موقع واردات پر پہنچنے والا آخری ادارہ ہوتا ہے۔

اس پورے ڈرامے میں ایک عنصر یہ شامل ہوا ہے کہ پہلے جو مجمع صرف ملزم کا تعاقب کرتا تھا اب وہ ملزم کی برادری کا بھی اسی جوش و جذبے سے تعاقب کرتا ہے۔فیصل آباد کے قریب گوجرہ میں ہونے والے واقعات اس رجحان کا تازہ ثبوت ہیں۔

بہت ہی کم مقدمات میں جرم ثابت ہوسکا لیکن جھوٹا الزام لگانے والے کسی ایک مدعی کو بھی قرار واقعی سزا نہیں مل سکی۔اس کے برعکس بے گناہی ثابت ہونے کے باوجود عموماً ملزم کو ہی علاقہ یا ملک چھوڑنا پڑا۔یا بے حرمتی کے قوانین کے تحت نظربند متعدد ملزموں کو عدالت کے احاطے یا جیل میں ہی پولیس کی موجودگی میں قتل ہونا پڑا۔

اس پورے ڈرامے میں ایک عنصر یہ شامل ہوا ہے کہ پہلے جو مجمع صرف ملزم کا تعاقب کرتا تھا اب وہ ملزم کی برادری کا بھی اسی جوش و جذبے سے تعاقب کرتا ہے۔فیصل آباد کے قریب گوجرہ میں ہونے والے واقعات اس رجحان کا تازہ ثبوت ہیں۔

اس تناظر میں جب میڈیا فلسطین میں اہلِ یہود کے ہاتھوں مسلمانوں سےہونے والے سلوک پر تشویش کا اظہار کرتا ہے۔ جب مقامی دانشور بوسنیا میں سرب عیسائیوں کی جانب سے مسلمانوں کی نسل کشی کا رقت آمیزحوالہ دیتا ہے۔جب وزارتِ خارجہ بھارتی ریاست گجرات میں ہندو بلوائیوں کے ہاتھوں دو ہزار مسلمانوں کی ہلاکت یاد دلاتی ہے اور جب امام صاحب پوری دنیا میں مسلمانوں سے زیادتی کرنے والوں کے خلاف نگاہیں آسمان کی جانب اٹھا کر خدائی مدد مانگتے ہیں تو جی چاہتا ہے کہ گریبان پھاڑ کر قہقہے لگاتے ہوئے جنگل کی راہ لی جائے۔

Haroon-ur-Rashid's Analysis on the Gojra Massacre
Jang, 4 August 2009

...
Outlawed terrorists in Gojra


As the government moved on Sunday to register cases against 800 people involved in killing 7 Christians in Gojra, sources in Gojra have revealed that the killers came from outside the city, from Jhang, the hometown of Sipah Sahaba. According to them, the government had received information that “a group of armed men with masked faces had come from Jhang to lead the violence against Christians on the pretext of desecration of the Holy Quran”.

The outsiders first made provocative speeches to arouse the Muslim community against the local Christian community before setting fire to the houses of the Christians while they were still inside. Improvised bombs of the sort stocked by jihadi organisations were used and one was actually shown in a photograph printed by a national daily. The mischief was started by a “maulvi” who arrived in the targeted Gojra village six months ago. There is no “external hand” here, as announced by an official in Lahore.

Christians and Muslims of the village are mostly brick-kiln workers living peacefully, but for the three mosques in the village where the outsiders set up their group. Maulvi Imran Aslam and his two followers first alleged that Christians had torn up the Quran and thrown it up in the air during a wedding. Then, instead of taking the matter to the police, they went on the loudspeakers and asked the Muslims to attack and kill “all the Christians”.

The Gojra case follows on the heels of a similar recent case in Kasur near Lahore. But the Punjab administration, which should have known better, remained sleeping. The Gojra police simply hoped the trouble would blow over with a few Christians hurt and Muslim passions satisfied, but it did not happen. Christians have been killed according to plans made by Al Qaeda and its followers, as witnessed in the churches of Islamabad, Murree and Bahawalpur. The pattern of violence resembles the one witnessed in Shantinagar in 1997 and Sangla Hill in 2005.

The federal and provincial governments must remain steadfast in their resolve to punish the culprits and compensate the dirt-poor Christians of Gojra. Last time, in Shantinagar and Sangla Hill, the help they finally extended to the victims was neither enough nor well organised. (Daily TImes, 4 August 2009)



...
(Tanvir Qaiser Shahdi, Express, 5 Aug 2009)

2 comments:

Shaheryar Ali said...

Lanat ullah he allal zalimeen!!
Lanat ullah he allal Kazibeen!
Lanat ullah e allal ashqia!!

Shame on you Shahbaz Sharif

Mwaqar said...

Shahbaz Sharif should resign after his failure for protecting lives of innocent people in his province. The tearful and tragic incident of Korian Village of Gojra is one of the so many other cruel acts of fundamentalists in Pakistan.

Post a Comment

1. You are very welcome to comment, more so if you do not agree with the opinion expressed through this post.

2. If you wish to hide your identity, post with a pseudonym but don't select the 'anonymous' option.

3. Copying the text of your comment may save you the trouble of re-writing if there is an error in posting.